Skip to main content

Puzzelen, plannen en praten bij herstructureringsopgave in IJsselstein 

Bewonersbegeleider Monique aan het woord over haar uitdagingen in IJsselstein 

Monique van den Brink is sinds de zomer van 2023 aan de slag bij ladies@work. Ze maakte de overstap van kopersbegeleider nieuwbouw naar bewonersconsulente. Hoe bevalt haar deze rol, bij de grote herstructureringsopgave van Cazas Wonen in IJsselstein? 

De herstructuringsopgave van Cazas Wonen IJsselstein is een grote opgave waarbij een flink aantal woningen klaar wordt gemaakt voor de energietransitie. Dit doet Monique samen met collega Caroline en team herstructurering IJsselstein van Cazas Wonen. Met elkaar pakken zij grote projecten op. 

Unieke opgave 
“Ruim 50 bewoners moeten voor een periode van 3 tot 16 weken hun huis uit en in een logeerwoning verblijven tijdens de werkzaamheden,” vertelt Monique. “Niet leuk natuurlijk, dus is het heel erg belangrijk om dit traject goed te begeleiden.” Cazas Wonen wil dat alle bewoners naar een geschikte logeerwoning kunnen tijdens de werkzaamheden. In tijden van woningnood, en waar statushouders ook een woning moeten hebben, extra uitdagend. Zeker met meerdere trajecten die gelijktijdig uitgevoerd worden. 

“De planning om iedereen (tijdelijk) een ander onderkomen te bieden staat momenteel centraal. We gebruiken het bestaande woningaanbod – veelal appartementen – van Cazas Wonen. Het liefst dicht bij de huidige woning en waar aan speciale wensen moet worden voldaan.” 

De bewoners zijn niet alleen gezinnen maar ook seniore en gehandicapte bewoners. Monique: “Het liefst krijgen zij eenzelfde woningtype aangeboden. Voor hen is het extra belangrijk om precies eenzelfde woningtype terug te krijgen om comfortabel te blijven wonen. Ook is het mogelijk dat iemand direct doorschuift naar een andere woning en niet meer terug hoeft te verhuizen na de verbouwperiode. Bijvoorbeeld in grote woningen waar nu één iemand woont. Deze bewoners verhuizen naar een kleinere woning en de grote woning komt daarbij beschikbaar voor grotere huishoudens. Hiervoor geven wij heel gericht advies aan de afdeling verhuur van Cazas Wonen. Win-win!” 

Puzzelen, plannen en praten 

Na het maken van deze logistieke puzzel moeten de beschikbare woningen ook nog worden ingericht als logeerwoning. En de huurcontracten en welkomstmappen moeten worden gemaakt. “Een flinke organisatie,” vervolgt Monique. “En over dat alles moet ook nog eens heel goed gecommuniceerd worden met de bewoners. Want voor hen is de hele situatie natuurlijk ontzettend stressvol en heftig. Het gaat om hun primaire levensbehoefte: wonen. Des te groter de uitdaging om alles soepel te laten verlopen. Gelukkig krijg ik uitstekende hulp van collega’s van Cazas Wonen. We deden samen de huisbezoeken en ook bij het behalen van draagvlak waren we samen in beeld. Mooi dat vrijwel iedereen instemde en het project kan doorgaan.” 

Kennis van bouwen en mensen 

Monique komt uit de commerciële wereld. Dat ze nu te maken krijgt met de sociale kant van wonen vindt ze erg leuk. “In mijn voormalige functie als kopersbegeleider nieuwbouw kwam ik bijvoorbeeld nooit binnen bij de mensen of de woningbouwvereniging. Nu wel. We communiceren met en voor mensen. We zeggen wat we doen en doen wat we zeggen. Mijn bouwkundige achtergrond komt daarbij goed van pas. Ik heb kennis van de bouwwereld en de taal die hier wordt gesproken. Zo communiceer ik helder met de opdrachtgever, maar kan ik ook aan de bewoner uitleggen waarom bepaalde renovatiewerkzaamheden nodig zijn. Dat we willen bijdragen aan kwalitatief beter en comfortabeler wonen. Dit geeft soms net dat beetje extra vertrouwen.” 

De kersen op de taart 

Waar je het uiteindelijk voor doet? Monique: “Voor dat oudere echtpaar waarbij de man kampt met medische problemen en de trap niet meer af kan. We zorgen ervoor dat zij straks naar een gelijkvloerse woning verhuizen waar ze kunnen blijven. Nu komt de man niet meer buiten, straks wel. Maar ook voor die mevrouw van 102 jaar oud die nog op zichzelf woont. Al meer dan 50 jaar in hetzelfde huis op de eerste etage. Ook zij verhuist straks naar de begane grond in een schoon en fris opgeknapt huis met een tuintje. Dit zijn verbeteringen voor het leven; de kersen op de taart voor mijn inzet als bewonersconsulente.” 


Ladies@work begeleidt bewoners door een verandering in, aan of rondom de woning zodat de opdrachtgever het gewenste traject soepel en succesvol kan uitvoeren. Onze bewonersbegeleiders verbinden en zorgen voor draagvlak door vanaf het begin alle partijen te betrekken. Met heldere plannen en optimale begeleiding door een heel team van daadkrachtige bewonersbegeleiders: bevlogen vakvrouwen die hun mannetje staan. Communicatief, empathisch en kundig. Ervaren hoe dat is? Neem contact op met Caroline@ladiesatwork.nl of Marjet@ladiesatwork.nl. 

bewoners, communicatie, fundering, herstelwerkzaamheden, participatie, woningbouw

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *