Skip to main content

Een goed begin is het halve werk

Toen mij gevraagd werd een blog te schrijven was ik direct enthousiast. Tegelijkertijd vond ik het moeilijk om te bedenken, waar ga ik over schrijven? Ik ben bewonersbegeleider en partner van ladies@work, maak enorm veel mee. Met bewoners, medewerkers van woningcorporaties, uitvoerders en projectleiders. Zitten zij op mijn verhalen te wachten?   

Wat maakt nu een goede blog? Op het web kom je allerlei aanbevelingen en tips tegen. Ik heb er 4 gekozen. Kort. Krachtig. Anekdotisch. Relevant.  

Ik ga mijn best doen zo aantrekkelijk mogelijk te schrijven. En omdat elk project dat ladies@work beetpakt in een bepaalde structuur zit gegoten zal elke blog van mijn hand over één fase gaan. 

ladies@work werkt namelijk volgens 4 fases:  

  • Voorbereidende fase 
  • Draagvlak fase 
  • Uitvoer fase 
  • Evaluatie fase  

De voorbereidende fase 

De voorbereidende fase is eigenlijk het belangrijkste deel van een project. Als je voorbereidingen goed zijn, pluk je daar het gehele project de vruchten van. Maar wat zit er in een goede voorbereidende fase?  

Stel een sociale kaart op. Zorg dat je goed weet wie de bewoners zijn. Zijn er familiebanden in de wijk? Is er sprake van oud zeer? Spelen er issues tussen bewoner en corporatie? Hoe verliep de vorige renovatie of onderhoudsproject?   

“Tijdens mijn eerste project had ik me goed ingelezen. Ik had een mooi stroomschema gemaakt van de stappen die ik ging zetten. Afspraken maken, huisbezoeken/warme opnames, vragenlijst, akkoordverklaring. En niet onbelangrijk: een fijn team. Kortom, we waren er klaar voor.  

Bij het eerste huisbezoek ging het gelijk mis. Een van de onderdelen was het verwijderen van de schoorsteen in de woonkamer tegen een hoog bedrag. Er was correspondentie over geweest tussen bewoners en corporatie. Ik was er niet van op de hoogte en aan het eind van de eerste dag liep ik met een rood hoofd door de wijk. De bewoners waren niet van plan het verbetervoorstel te tekenen! Dit ging een lastig karwei worden”. 

Leerpunten  

  • Vraag goed door bij de corporatie.  
  • Maak gebruik van een intakeformulier.  
  • Luister goed tijdens de vergaderingen met de klankbordgroep of bewonerscommissie. 
  • Maak op basis van de informatie over de bewoners en de wijk een risico-analyse.  
  • Gebruiken we de juiste middelen om de bewoners goed te bereiken? 
  • Is het aanbod aantrekkelijk voor de bewoners?  
  • Kunnen we klachten en onvrede goed tackelen? 
  • Zetten we de juiste voorzieningen in tijdens de uitvoer? 

Wil je reageren op deze blog? Dat kan! Stuur een berichtje naar caroline@ladiesatwork.nl 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *